Friday 22 February 2013

aktiviti P&P

assalamualaikum...

2 minggu tak update blog.. bukan sebab hidup saya sunyi sepi daripada sebarang aktiviti, tapi sangat padat maksima. sampaikan saya sendiri tak tahu cerita manakah yang patut saya publish dalam blog.

aktiviti dekat sekolah tak putus-putus. sampaikan minggu lepas yang sekolah hanya 3 hari sebab 2 hari cuti Tahun Baru Cina, tetap jugak ada program tau. datang jer sekolah hari Rabu, petangnya ada LADAP. besoknya Kem Bestari Solat tahap 2. Isnin, meeting panitia Pendidikan Islam. Selasa, LADAP lagi. Rabu, Kokurikulum..ha..pilih.pilih. nak dengar cerita yang mana satu? huhu

akhirnya, saya taknak cerita langsung bab program sekolah yang tak ada kesudahannya. baru tadi saya membelek-belek kamera dan hanset tengok beberapa gambar yang saya sempat rakamkan waktu P&P. dapat jugak idea nak update blog dan ceritakan pasal P&P. rasanya lebih menarik daripada al-kisah LADAP.

sejak jadi guru praktikum, harus saya akui yang otak kiri wajib berfungsi dengan baik demi menjayakan P&P. setiap hari pasti akan keluar soalan begini, 

" besok nak ajar apa ya? "  
" permainan apa yang sesuai nak buat dekat diaorang nih.."

jadi, untuk entry kali ni saya cuma sempat upload 3 keping gambar jer. insyaALLAH akan buat entry pasal aktiviti P&P secara bersiri dan harap dapat berkongsi idea bersama dengan kawan-kawan. ^_^


 boling

rasanya setiap sekolah mesti dah dapat BBM nih. mudah ja buat permainan boling sebab saya tak perlu buat sendiri. hehe. itu point pertama. yang kedua, pelajar memang sangat suka dengan permainan boling. excited betul bila nampak pin tu jatuh walaupun sebenarnya fokus kepada huruf lebih penting. tapi faham-faham jela..budak-budakkan..

cara main : 

1. setiap pin perlu diletakkan huruf jawi. susun pin mengikut bentuk 3 segi.
2. berikan bola kepada murid
3. bola di baling ke arah pin 
4. murid perlu meneka huruf pada pin yang jatuh


 tenteng

permainan tenteng ni pon seronok jugak buat dalam P&P. budak-budak sekarang bukan main tenteng dah macam zaman kita kecik-kecik dulu. jadi, inilah masanya untuk kita ajar diaorang warisan tok nenek moyang kita. haha. 

cara main :

1. setiap kotak mengandungi nombor. guru dikehendaki memegang sampul bernombor yang didalamnya mengandungi huruf jawi. 
2. pelajar diminta membaling uncang kedalam kotak tenteng dalam keadaan membelakangkan tenteng ( maknanya badan diaorang menghadap belakang )
3. murid dikehendaki menjawab huruf yang berada didalam sampul mengikut nombor kotak tenteng. 
4. murid bergerak didalam kotak tenteng menggunakan 1 kaki. 


senawi

ini adalah aktiviti untuk murid tahun 3..permainan senawi ni lebih kurang macam sahiba la. cuma dalam tulisan jawi. oleh kerana tahun 3 belajar perkataan berimbuhan, jadi saya mintak diaorang bina perkataan berimbuhan menggunakan huruf-huruf dalam permainan ni.

cara main, tak perlu la kot. sebab senang jer..bagi permainan ni kemudian mintak diaorang bina perkataan. mudah..sambil diaorang bina perkataan, dapat jugak kenal huruf. budak pemulihan masih banyak perlu diperkukuhkan..


~ baik..kalau kalian perasan, semua BBM yang saya muatkan dalam entry kali ni adalah hak milik sekolah. takda satu pon yang saya cipta sendiri. hehe. sebenarnya ada..tapi tak rakam la pulak. insyaALLAH, next entry saya akan kongsi BBM yang saya dah buat ya..

kalau kalian nak berkongsi idea, sila la drop komen dibawah entry ni ya..sharing is caring right? ^__^


No comments:

Post a Comment