Monday 25 March 2013

aktiviti P&P - part 2

assalamualaikum...

baik..perkongsian diteruskan lagi. sementara masih belum selesai di observe, saya memang agak giat berfikir untuk menjadi seorang yang lebih kreatif daripada biasa. saya tahu orang lain memang kreatif amat. tak dapek diri nih nak menandingi ke'kreatif'an orang lain. hoho. 

tapi kalau nak kira sejarah dalam hidup saya, inilah masanya saya menjadi sangat kreatif. dulu masa kat sekolah, belajar pendidikan seni pon tak kreatif. saya hanya seorang manusia skema. ahh..sadissnya. jadi jom la tengok apa sangat yang 'budak mengada' nih buat sampai bajet diri sendiri sangat kreatif. 

eleh! -,-'

 PANCING BOTOL

orang lain pancing ikan kan? ha..saya buat lain sikit. sebabnya masa nak tulis RPH tu saya memang tak bajet saya akan jumpa permainan pancing ikan. sebab dah berapa kali saya round dekat Tesco untuk cari permainan ikan asyik tak jumpa-jumpa. last-last saya fikir buat sendiri la senang. so,saya tulis dalam RPH pancing botol. ingat nak pegi cari jer ranting kayu buat pancing. sekali tengok-tengok saya round lagi sekali kat Tesco dah terjumpa pulak pancing ikan. aiseyh..penat tau orang punggah rumah cari botol. last-last timbul pulak permainan nih. tapi oleh kerana dah tulis dalam RPH pancing botol, so go on jela dengan permainan nih. cuma pancing tu saya tak pakai ranting la. guna pancing yang ada dekat permainan ikan tu..

 DADU HIKMAH

tak tahu apa hikmahnya..hehe. sesuka hati letak nama sebegitu sebab nak nampak class..haha. =P baik, permainan dadu ni mudah aje. sediakan dadu dan sampul. mintak murid baling dadu dan buka sampul yang sama dengan nombor dekat dadu. isi dalam sampul tu kalian boleh ubah mengikut pelajaran masing-masing okay.. macam saya hari tu buat dekat kelas tahun 3. saya masukkan kata dasar dalam sampul. jadi diaorang kena bina imbuhan menggunakan kata dasar yang ada dalam sampul.

MENULIS HURUF DENGAN JARI 

aktiviti menulis yang saya pelbagaikan. saya bagi kertas lukisan dan warna air. saya minta pelajar menulis menggunakan jari. tapi sebelum tu kena training dulu dengan lakar huruf atas meja. belakang kawan. biar diaorang biasa buat bentuk. barula tulis dekat kertas lukisan. hasilnya? emm, agak menarik.. ^_^

MENULIS & MENAMPAL BINTANG PADA HURUF

comel tak hasil kerja anak murid saya?? hehe. sebelum mintak diaorang tampal bintang tu dekat huruf, kena menulis dulu. tapi, saya tak bagi diaorang tulis sendiri sebab saya takut diaorang tulis kecik dan tulisan tak cantik. dah tentu-tentu hasilnya nanti tak comel. huhu. jadi saya dah tulis siap-siap. tapi secara titik-titik la. saya mintak murid sambung titik-titik yang saya dah lakarkan dan lepas tu baru tampal bintang.


~~sekian~~

Tuesday 12 March 2013

bahan bantu mengajar

assalamualaikum...

kali ni saya nak berkongsi bahan bantu mengajar yang wajib digunakan dan paling femes dalam carta fikiran saya.haha. ketika otak kekeringan idea, bahan-bahan inilah yang saya guna. sudah di recycle berkali-kali okay. tambah-tambah bila sangat sibuk dan tak sempat nak buat BBM, saya akan pakai jerk bahan-bahan sedia ada..

kad imbasan

kad imbasan memang standart la kena buat kan. ajar la apa pon, kad imbasan harus ada. kalau tak ada, macam tak lengkap. dan semalas-malas @ sesibuk-sibuk budak praktikum, rasanya kad imbasan ni wajib jugak kena buat. jadi..kalau dah rasa diri tuh budak praktikum, sila jangan malas-malas yerk..heee

 kotak beracun / bola beracun

permainan yang paling senang dan wajib ada bagi setiap guru praktikum. over tau sampai letak hukum 'wajib' dekat permainan nih. haha. bukan apa..saat kita sangat sibuk @ terdesak kita boleh campak jer apa-apa kertas arahan dalam kotak dan suruh murid-murid gerakkan bola ikut muzik. nak masukkan apa dalam kotak, terserah pada P&P masing-masing.

 plastersin

kalau kalian ajar murid tahun 1 yang masih belajar huruf, ini adalah bahan wajib. menggunakan plastersin, murid boleh buat pelbagai bentuk huruf. pesanan, sila cari plastersin yang bertulis 'non toxic' pada kotak demi keselamatan anak bangsa kita..^_^

 kertas warna dan pen warna

selalu dalam RPH kita akan tulis objektif, murid dapat mengenal, membaca dan menulis..betul tak? jadi, aktiviti menulis perlu dipelbagaikan supaya murid-murid rasa seronok untuk menulis. kalau kebiasaan kita asyik suruh murid tulis dalam buku tulis 80sen tuh, apa kata sekali sekala keluarkan sedikit bajet untuk murid menulis dalam kertas warna menggunakan pen warna. suruh diaorang tulis huruf pada setiap kertas, pastu nanti mintak diaorang tunjukkan huruf yang diaorang tulis beramai-ramai. seronokkkk..

antara hasil kerja murid. cantik jugakkan tulisan diaorang? saya rasa tulisan saya masa darjah satu dulu pon tak cantik camni..jeless ustazah.sobsob

 carta huruf hijaiyah

carta ni saya buat untuk menyanyi..hehe. haa..kalau nak tahu, aktiviti menyanyi adalah aktiviti wajib yang saya buat untuk murid tahun 1 pemulihan. kalau tak menyanyi tak sah. kira masuk tahun 1 nih macam buat latihan vokal la jugak. haha. tak sia-sia belajar SDP dekat maktab. berseni jugak rupanya insan bernama Naqhiah nih..agaga.

contoh lagu yang saya guna :

tanya 1 Arif, ini huruf apa?
nanti jawab saya, itu huruf Ba
tanya 1 Arif, ini huruf apa?
nanti jawab saya, itu huruf Ta

( nada : tanya sama pokok )

Alif diatas, A A A
Ba diatas Ba Ba Ba
Ta diatas Ta Ta Ta
Sa diatas Sa Sa Sa
A Ba Ta Sa
A Ba Ta Sa

( nada : sendirian berhad. haha. sila berhubung dengan saya untuk keterangan lanjut.=P )


baik..itu sahaja perkongsian untuk kali ini.semoga bermanfaat..^_^
sekian..

Friday 1 March 2013

set induksi

assalamualaikum...

banyak-banyak part dalam P&P saya rasa part set induksi la yang paling susah dan mencabar. kenapa? sebab kita kena cipta sesuatu yang dapat buat murid berfikir. emm..saya rasa saya yang berfikir terlampau lama sampai mengambil masa berhari-hari untuk cipta set induksi sedangkan murid fikir untuk beberapa saat ja bila tengok saya punya bahan..hoho. nampak benor cikgu tak berapa kreatif..=P

selalunya set induksi yang paling mudah ialah download video dekat youtube banyak-banyak dan pasangkan dekat murid. kerja mudah. murid pon memang suka sangat tengok video nih. tapi oleh kerana kelas saya dekat surau, tak ada kemudahan LCD, jadi saya lebih suka buat kaedah manual. apa yang mudah dan terlintas di kepala. cuma, kadang-kadang harus jugak buat tayangan. bila buat tayangan saya akan mintak tukar kelas dengan guru JQAF lain untuk guna bilik JQAF utama. untuk entry kali ni, saya kongsikan serba sedikit idea 'tak bernas' saya..haha. hanya idea dari otak yang sangat kering. T_T

puzzle

saya dapat idea ni dari mikro teaching itu hari..haha. ciplak idea kawan-kawan. saya suka puzzle sebab senang betul nak handle. murid-murid dah tahu camna nak main. cuma perlu beri tunjuk ajar ja. well, dapat pujian jugak daripada guru pembimbing masa dia datang observe..*kembang semangkuk. padahal idea ciplak..=P

 gambar huruf tersembunyi

ini adalah idea sendiri. habis fikir la ni nak buat apa.haha. dengan lukisan comot. warna comot. ahhh..tak peduli! lama betul tak pegang pensil warna. ini la jadinya. bukan kreatif sangat saya ni. tapi kannnn...budak-budak puji jugak. " cantikla ustazah lukis " ( hikhik..malu.* siap tutup muka lagi )

ini sama jugak..kalau yang kat atas tadi comot yang kat bawah ni kategori apa? comotttt sangatttt..ish! lukisan budak darjah 1 lagi bagus daripada ini tau. malu dengan karya sendiri yang dah berumur 25 tahun..huhu. well, bukan semua orang dilahirkan kreatif lagi inovatif. =P


silang kata

ini set induksi murid tahun 3. diaorang belajar imbuhan. jadi rasanya silang kata agak sesuai untuk menjana daya pemikiran diaorang. ( suka-suka masukkan perkataan menjana. fahamkah apa itu menjana?? diri sendiri  pon confius. hukhuk * garu kepala )

baik..itu sahaja untuk entry kali ini. akan share lagi pada entry lain. ada lagi bahan-bahan yang belum di 'snap'. sengaja buat sikit-sikit. nak cerita apa dalam blog ni kalau semua dah cerita awal-awal. hihi..

~sekian~